Activitatea Inspectoratului Teritorial de Muncă Sălaj se desfășoară în baza Programului Cadru de Acțiuni al Inspecției Muncii stabilit pentru anul 2024, precum și a Programului Propriu de Acțiuni al instituției.
Pe parcursul lunii august 2024, s-au desfășurat controale privind respectarea legislației în vigoare în domeniile de competență: relații de muncă și securitate și sănătate în muncă.
Control relații de muncă
Acțiunile întreprinse au avut ca obiectiv, în principal, identificarea angajatorilor care folosesc munca nedeclarată, dar și a celor care încalcă alte prevederi ale legislației din domeniul relațiilor de muncă referitoare la timpul de muncă și de odihnă, ore suplimentare, munca în repaus săptămânal și în sărbători legale, etc.
Au fost efectuate controale la 62 de agenți economici, din care 30 au fost sancționați, aplicându-se 14 amenzi în cuantum total de 133.000 lei și 43 avertismente.
În urma controalelor, au fost identificate 2 persoane care prestau activitate fără a avea încheiat contract individual de muncă în formă scrisă, respectiv 2 persoane care prestau activitate în perioada în care aveau contractul individual de muncă suspendat, angajatorii fiind sancționați contravențional.
Neconformitățile constatate pe parcursul controalelor au fost următoarele:
- nerespectarea dispozițiilor privind garantarea în plată a salariului minim brut pe țară;
- nu se respectă dispozițiile legale privind repausul săptămânal, munca de noapte și sărbătorile legale ;
- prestarea muncii de către persoane care nu aveau încheiate contracte individuale de muncă
- la locul de muncă organizat al angajatorului nu sunt păstrate copiile contractelor individuale de muncă pentru toți salariații;
- în foile de pontaj nu sunt evidențiate orele de începere și de sfârșit ale programului de lucru
- nu se respectă obligația plății salariilor cel puțin o dată pe lună de la data stabilită în contractul individual de muncă;
- contractele individuale de muncă nu cuprind toate elementele obligatorii potrivit dispozițiilor Codului muncii (data și periodicitatea plății salariului, criteriile de evaluare a activității profesionale a salariatului, durata preavizului în cazul concedierii sau demisiei, repartizarea programului de lucru la cim cu timp partial, durata concediului de odihnă);
- regulamentul intern nu cuprinde toate categoriile de dispoziții prevăzute de Codul muncii, iar salariații nu sunt informați cu privire la conținutul acestuia;
- dosare de personal incomplete ( lipsă acte de studii, certificate de calificare, fișe de aptitudini);
- nu se respectă termenele de transmitere a elementelor contractului individual de muncă, suspendării, respectiv încetării acestuia în registrul general de evidență a salariaților în format electronic;
- salariatului nu i se eliberează adeverința de vechime în muncă la încetarea activității;
- salariatul detaşat de pe teritoriul României nu este informat cu privire la elementele constitutive ale remuneraţiei la care are dreptul, în conformitate cu legislaţia aplicabilă în statul membru gazdă, şi nivelul acestora, conform prevederilor Legii nr.16/2017;
- nerespectarea obligației negocierii colective la nivelul unităţilor care au cel puţin 10 lucrători.
Control securitate și sănătate în muncă
Controalele efectuate au vizat în special respectarea prevederilor Legii nr. 319/2006 privind securitatea și sănătatea în muncă, H.G nr.1425/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006 precum și altor acte normative specifice din domeniu.
În cursul lunii inspectorii de muncă au verificat 24 de agenți economici fiind aplicate 8 sancțiuni contravenționale, din care o amendă în valoare de 5.000 lei și 7 avertismente.
În cadrul controalelor au fost constatate o serie de deficiențe, după cum urmează:
- se utilizează echipament de lucru (motostivuitor) fără certificare din punct de vedere al securității și sănătății în muncă (lipsă autorizație de funcționare ISCIR), iar lucrătorul care îl deservește nu este autorizat pentru exercitarea meseriei în conformitate cu legislația specifică;
- controlul medical periodic nu se efectuează conform prevederilor H.G. nr.355/2007;
- nu s-a efectuat măsurarea rezistenței de dispersie a prizelor de împământare;
- conținutul instruirii nu este în conformitate cu tematica aprobată de către angajator, respectiv tematicile de instruire la angajare sunt incomplete;
- planul de prevenire și protecție nu a fost actualizat pentru toate posturile de lucru;
- instrucțiunile proprii de securitate și sănătate în muncă nu sunt conțin proceduri de semnalizare a riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională;
La angajatorii la care s-au constatat nereguli au fost aplicate, în ambele domenii de competență, sancțiuni proporționale cu gravitatea faptelor, totodată, fiind dispuse măsuri obligatorii de remediere a neconformităților constatate.
Luminița Elena Nemeș
Inspector șef
Mariana Pop
Consilier CCRP