În perioada 14- 19 iulie 2025, inspectorii de muncă din cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă Sălaj au efectuat acțiuni de control la angajatorii care desfășoară activități în domeniul construcții clădiri, lucrări de geniu civil și lucrări speciale de construcții.
Acțiunea, de tip Campanie națională, a urmărit modul în care sunt respectate prevederile legale privind cerințele minime de securitate și sănătate în muncă precum și prevederile legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă, în principal identificarea muncii nedeclarate.
Riscuri specifice
Domeniul construcțiilor este unul dintre sectoarele cu pondere importantă în economia națională, dar în același timp susceptibil la o serie de riscuri care se datorează caracteristicilor muncii, având drept cauze:
- nivelul, în mare măsură, scăzut al pregătirii personalului;
- caracterul sezonier al activității;
- modificarea continuă a mediului de muncă;
- existența zonelor cu risc ridicat și specific (căderi de obiecte, surpări de maluri, temperaturi extreme ale mediului ambiant, etc.);
- lipsa protecției colective care sporește riscul de cădere de la înălțime.
Obiectivele campaniei au vizat:
- Identificarea angajatorilor care nu respectă prevederile legale care reglementează atât relațiile de muncă cât și securitatea și sănătatea în muncă.
- Informarea și conștientizarea angajatorilor și lucrătorilor cu privire la consecințele sociale și economice pe care le poate genera nerespectarea prevederilor legislației muncii și a normelor de securitate și sănătate.
În acest context, inspectorii de muncă din domeniul securității și sănătății în muncă au verificat, în special, dacă sunt respectate dispozițiile legale privind instruirea lucrătorilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, instrucţiunile de lucru specifice locurilor de muncă, asigurarea sistemelor de protecție colectivă pentru munca la înălțime (schele, pasarele, balustrade , platforme sau plase de prindere), lucrările de excavații și asigurarea malurilor.
Totodată, în domeniul relațiilor de muncă, inspectorii au verificat modul în care angajatorii respectă prevederile legale cu privire la angajarea personalului, timpul de muncă și timpul de odihnă, repausuri periodice, evidența orelor de muncă prestate de angajați cu precizarea orelor de noapte, precum și acordarea drepturilor salariale.
Bilanțul acțiunii
Ca rezultat al acțiunii desfășurate au fost aplicate 7 de sancțiuni contravenționale în valoare totală de 154.000 lei.
În urma controalelor, au fost identificate 7 persoane care prestau activitate fără a avea încheiate contracte individuale de muncă în formă scrisă.
Principalele neconformități constatate pe parcursul controalelor au fost următoarele:
- la locul de muncă organizat al angajatorului nu sunt păstrate copiile contractelor individuale de muncă pentru toți salariații;
- nerespectarea obligației privind evidența orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat cu evidențierea orei de începere și de sfârșit a programului de lucru;
- nu se respectă termenul de transmitere a modificării elementelor contractului individual de muncă în registrul general de evidență a salariaților în format electronic;
- nu se verifică cunoaşterea şi aplicarea de către lucrători a măsurilor prevăzute în planul de prevenire şi de protecţie stabilit;
- nu se verifică modul în care lucrătorii utilizează echipamentul individual de protecție;
- nu se asigură echipamente de muncă fără pericol pentru securitatea şi sănătatea lucrătorilor
De asemenea, inspectorii de muncă au acordat o atenție deosebită informării și conștientizării angajatorilor și lucrătorilor cu privire la consecințele sociale și economice pe care le poate genera atât nerespectarea prevederilor legislației muncii, în special munca nedeclarată, cât și a normelor de securitate și sănătate în muncă.
23 iulie 2025 Compartiment Comunicare și Relații cu Publicul